APLIKASI TEKNIK KUMPULAN NOMINAL (NOMINAL GROUP TECHNIQUE - NGT) DALAM PENYELIDIKAN PENDIDIKAN ISLAM

Application of Nominal Group Technique –NGT

Authors

  • Habibah @ Artini Ramlie Universiti Malaya
  • Zaharah Hussin Universiti Malaya
  • Saedah Siraj Universiti Malaya
  • Mohd Ridhuan Mohd Jamil Politeknik Nilai
  • Ahmad Arifin Sapara Universiti Malaya
  • Abdul Muqsith Ahmad Universiti Malaya

DOI:

https://doi.org/10.33102/abqari.vol11no1.115

Keywords:

penyelidikan pendidikan Islam, teknik NGT, Riadhah Ruhiyyah, profesionalisme perguruan, Islamic education research, NGT technique, teaching professionalisme

Abstract

This article discussing about Nominal Group Technique (NGT) in research. The objective is to determine to what extent this technique can adopted in Islamic studies research. This technique was conducted in final phase of researcher’s research about the development of an Islamic education teaching professionalism model based on ‘Riadhah Ruhiyyah’ to identify the usability of that model. NGT technique given as an example in this article can help the researcher to gain the data in simple and fastest way because the usability of the model can acquired directly from the items percentage score.

 

Keywords: Islamic education research, NGT technique, ‘Riadhah Ruhiyyah’, teaching professionalisme.

 

Abstrak

Artikel ini membincangkan mengenai Nominal Group Technique atau NGT (Teknik Kumpulan Nominal) dalam bidang penyelidikan. Tujuannya adalah untuk melihat sejauhmana teknik ini boleh digunakan dalam bidang penyelidikan Pendidikan Islam. Ia telah diaplikasikan dalam fasa akhir penyelidikan penyelidik berkaitan pembangunan model profesionalisme perguruan Pendidikan Islam berasaskan ‘Riadhah Ruhiyyah’ yang bertujuan untuk melihat aspek kebolehgunaan model tersebut. NGT teknik yang diberikan sebagai contoh dalam artikel ini dapat membantu penyelidik mendapatkan data dengan mudah dan cepat kerana aspek kebolehgunaan model yang diberikan sebagai contoh  boleh diperolehi secara terus menerusi peratusan skor item yang diuji.

 

Kata kunci: penyelidikan pendidikan Islam, teknik NGT, ‘Riadhah Ruhiyyah’,  profesionalisme perguruan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ab. Halim Tamuri & Mohamad Khairul Azman Ajuhary. (2010). Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep Mu’allim, Journal of Islamic and Arabic Eduation, 2(1), 43-56.

Ab. Halim Tamuri, Muhamad Faiz Ismail & Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Komponen asas untuk latihan guru Pendidikan Islam, Global Journal Al-Thaqafah, 2(2), 53-63.

Abdul Muhsien Sulaiman. (2014). Peranan guru Pendidikan Islam dalam pembentukan akhlak murid dari aspek hubungan guru-murid berasaskan Abu Talib Al-Makki (W.386h/996m) (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Adanan bin Haji Basar. (2011). Pendidikan Islam di negara Brunei Darussalam: kajian terhadap matlamat dan implementasi dalam kalangan guru-guru agama (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Ahmad Munawar Ismail. (2008). Pengaruh akidah terhadap penghayatan akhlak pelajar-pelajar sekolah menengah kebangsaan di Malaysia. (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Aizzat Mohd. Nasurdin, Intan Osman & Zainal Ariffin Ahmad. (2006). Pengantar Pengurusan. Kuala Lumpur : Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd. Diakses pada Sept 1, 2015 dari https://www.google.com/search?tbo=p&tbm=bks&q=isbn:9676118826.

Alias Azhar. (2007). Aplikasi elemen pemikiran saintifik dalam pengajian syariah di Malaysia (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Asiah Ali. (1999). Peranan ulama' dalam bidang pendidikan Islam di negeri Kelantan : suatu kajian khusus di antara tahun 1940 hingga 1990 (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan).Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Dalkey, N.C. (1972). The Delphi method : An experimental study of group opinion. Studies in the Quality of Life. Lexington, MA : Lexington Books.

Darwyan Syah. (2011). Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi guru pendidikan agama Islam pada sekolah dasar negeri Kota Depok Provinsi Jawa Barat (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Deslandes, S.F, Mendes, C.H.F, Pires, T.O & Campos, D.S. (2010). Use of the Nominal Group Technique and the Delphi Method to draw up evaluation indicators for strategies to deal with violence against children and adolescent in Brazil, Rev. Bras. Saude Matern. Infant., Recife, 10 (1), 29-37.

Dobbie, A., Rhodes, M., Tysinger, JW. & Freeman, J. (2004). Using a Modified Nominal Group Technique as a curriculum evaluation tool, Family Medicine 36 (6), 402-406.

Ghazali Darusalam. (2003). Keberkesanan Kursus Diploma Perguruan Malaysia (pengkhususan Pengajian Islam) di maktab-maktab perguruan Malaysia (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Ghazali Darussalam & Sufean Hussin. (2016). Metodologi penyelidikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur : Penerbit Universiti Malaya.

Habibah @ Artini Ramlie. (2017). Pembangunan Model Profesionalisme Guru Pendidikan Islam Berasaskan ‘Riadhah Ruhiyyah’ (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Helmer, O. (1968). Analysis of the future: the Delphi method. Technological Forcasting for Industry and Government: Methods and Application. Englewood Cliff, NJ : Prentice-Hall.

Ismail bin Abas. (2001). Kesan kaedah penyelesaian masalah pengajaran akidah terhadap peningkatan kemahiran berfikir kritis di kalangan pelajar tingkatan empat (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Kamarul Azmi Jasmi. (2010). Guru Cemerlang Pendidikan Islam sekolah menengah di Malaysia : Satu Kajian Kes (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Keeney, S., Hasson, F. & McKenna, H. (2011). The Delphi technique in nursing and health research. United Kingdom: Wiley-Blackwell.

Lomax, P. & McLeman, P. (1984). The uses and abuses of nominal group technique in polytechnic course evaluation, Studies in Higher Education, 9 (2), 183-190. doi 10.1080/03075078412331378834

Maksum Malim (2013). Pembelajaran pendidikan agama Islam : kajian peranan Sekolah Dasar Islam Terpadu Al-Azhar, Jambi, Indonesia (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Mohd. Ali Hashim. (2011). Pendidikan Islam dan elektif pengajian Islam dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) : kajian terhadap pembentukan dan pencapaian objektifnya (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Mohd. Majid Konting. (2000). Kaedah penyelidikan pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.

Mokhtar Ismail. (2011). Kaedah penyelidikan kuantitatif dalam pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.

Muhammad Azhar bin Zailani. (2007). Aktiviti komunikatif dalam pengajaran Bahasa Arab sekolah menengah (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Mustapha Kamal Ahmad Kassim. (2015). Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Tamadun Islam di Institut Pendidikan Guru Malaysia di Lembah Klang : Kajian kaedah dan keberkesanannya (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Noorhayati Hashim. (2009). Keberkesanan Kaedah Noor dalam pengajaran dan pembelajaran nahu Bahasa Arab (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Nurfaradilla Mohamad Nasri. (2011). Pembinaan Standard Guru Sains Malaysia : Kerangka awal (Tesis Sarjana Pendidikan tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

O'Neil, M.J & Jackson, L. (1983). Nominal Group Technique: A process for initiating curriculum development in higher education, Studies in Higher Education, 8 (2), 129-138. doi 10.1080/03075078312331378994

Perry, J. & Linsley, S. (2006). The use of the nominal group technique as an evaluative tool in the teaching and summative assessment of the inter-personal skills of student mental health nurses, Nurse Education Today, 26 (4), 346-353. doi:10.1016/j.nedt.2005.11.004

Saedah Siraj. (2008a). Kurikulum masa depan. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.

Saedah Siraj. (2008b). Pembinaan kurikulum masa depan berorientasikan penyelidikan. Kuala Lumpur: Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.

Saidi bin Mohd. (2006). Keupayaan bacaan al-Quran di kalangan pelajar tingkatan empat di beberapa buah sekolah menengah terpilih di Negeri Terengganu (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Williams, P.L., White, N., Klem, R., Wilson, S.E., & Bartholomew, P. (2006). Clinical education and training: Using the nominal group technique in research with radiographers to identify factors affecting quality and capacity, Radiography, 12 (3), 215-224. doi : 10.1016/j.radi.2005.06.001

Zaharah Hussin. (2008). Pembinaan kandungan kurikulum pendidikan akhlak untuk latihan perguruan Pendidikan Islam (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Zahiah binti Haris @ Harith. (2012). Pendidikan Islam di institut pendidikan guru Malaysia di zon utara : kajian kaedah dan keberkesanannya (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Downloads

Published

2019-04-10

How to Cite

[1]
Ramlie, H. @ A., Hussin, Z., Siraj, S., Mohd Jamil, M.R., Sapara, A.A. and Ahmad, A.M. 2019. APLIKASI TEKNIK KUMPULAN NOMINAL (NOMINAL GROUP TECHNIQUE - NGT) DALAM PENYELIDIKAN PENDIDIKAN ISLAM: Application of Nominal Group Technique –NGT. ‘Abqari Journal. 11, 1 (Apr. 2019), 125–138. DOI:https://doi.org/10.33102/abqari.vol11no1.115.